Dobry start – wsparcie aktywizacji zawodowej i społecznej mieszkańców powiatu grudziądzkiego
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grudziądzu w okresie od 01.04.2021 r. do 30.11.2023 r. realizowało projekt pn. „ Dobry start – wsparcie aktywizacji zawodowej i społecznej mieszkańców powiatu grudziądzkiego”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.2 Włączenie społeczne, Poddziałanie 9.2.1 Aktywne włączenie społeczne, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu był wzrost kompetencji społecznych i przygotowanie do aktywności zawodowej 24 wychowanków Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych z terenu powiatu grudziądzkiego oraz zwiększenie poziomu wiedzy z zakresu edukacji społeczno-finansowej dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym 8 wychowawców/pedagogów Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.
Całkowity koszt projektu wyniósł 328 988,75 zł, w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiło 279 639,75 zł, wkład własny 49 349,00 zł.
Zadania merytoryczne zrealizowane w projekcie:
dla wychowanków PO-W:
- 6 warsztatów z zakresu treningu umiejętności i kompetencji społecznych;
- 6 warsztatów z zakresu kształtowania umiejętności społecznych i finansowych;
- 3 warsztaty edukacyjno-integracyjne ( wyjazdowe – 2 –dniowe);
- 2 warsztaty grupowe z doradcą zawodowym i tworzenie indywidualnych planów działania;
- 150 godzin indywidualnej terapii psychologicznej;
- 300 godzin indywidualnych zajęć wyrównawczych;
- festyn integracyjny dla dzieci i młodzieży,
dla wychowawców/pedagogów PO-W:
6 warsztatów obejmujących wczesną interwencję w zakresie edukacji społeczno-finansowej dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.
Formy wsparcia przewidziane były dla wychowanków w wieku 11-18 lat, z wyjątkiem warsztatów z doradcą zawodowym, w których uczestniczyć mogła młodzież w wieku 15-18 lat. Wsparcie udzielane wychowankom miało charakter zindywidualizowany i kompleksowy, odpowiadający na potrzeby uczestnika i nie ograniczało możliwości dostępu do poszczególnych rodzajów usług aktywnej integracji. Proces wsparcia odbywał się w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdej osoby z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjałów, predyspozycji i potrzeb.
W wyniku realizacji projektu osiągnięto wskaźnik rezultatu dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym– wskaźnik efektywności społecznej na poziomie 54,55% ( co dotyczyło 12 uczestników).